Thursday, June 15, 2017

People Nowadays

kahwin...

kalau setakat nak tanya dan nak doakan baik baik aku terima dan aku amin kan sahaja. alhamdulillah

ni haa soalan yang aku tak suka tanya kawan kawan, bile kau nak kahwin? so jangan lah kecoh nak tanya aku. aku muda lagi pun. sebab kadang jadi malas atau menyampah nak jawab.. bile ditanya aku jawab settlekan masalah dulu, dibalas masalah takan settle. bile ditanya aku jawab belum ade rezeki, dibalas pulak kalau nak rezeki kahwin lah nanti ade rezekinya.. bile ditanya aku jawab kau ni tanya macam macam ni kau nak sponsor ke? takde pulak dibalasnya.. krikk krikkk

ye aku faham rezeki ade kalau kita kahwin, dah tu kalau nak kahwin pun pakai duit jugak, kalau rezeki duit tu takde nak kata apa? macam mane nak kahwin, ye buat kecik kecik tahu tapi kalau dah untuk yang kecik pun kita tak mampu, nak dibalas apa? fikirkan. dan ye tahu masalah takan settle, sebab masalah akan ade dan terus datang masalah. tapi kalau masalah kecik kecik hutang piutang pun kita masih tak mampu nak bayar kat kawan kawan semula, lagi nak kahwin? kang dibalas pulak kahwin boleh hutang tak boleh nak bayar, haa datang satu lagi masalah.. dan takan semua masalah kita nak cerita, nak settle satu satu dulu sebelum kahwin kan lebih elok, masalah kahwin nanti tu lain ceritanya..

satu je nak pesan macam mane berduit pun kita kalau dah bukan dalam aturan Allah, sama jugak perginya tetap tak kahwin jugak. macam mane tak berduit pun kita tapi dah itu ketentuan Allah, maka kahwin lah engko.. jadi jangan lah kita yang hamba ni nak persoalkan urusan Allah.. couple sebulan dua terus kahwin alhamdulillah, dan ade yang 8 9 tahun couple masih belum kahwin, lepas tu rezekinya diberi kahwin jugak, ade je kawan kawan aku macam tu. so jodoh tu ade, sama ade lambat atau cepat kita disatukan atau dipertemukan. takpalah jodoh ajal maut ditangan tuhan kan..

bile aku cakap macam ni mula lah orang kata biasa lah tu sarah, bile kene kat batang hidung sendiri pandai pulak nak cakap macam ni macam tu. tahlah aku pun malas nak kata apa, dah tahu apa yang akan diperkatakan, bosan. kita ni tengok orang gelak gelak gembira tak semestinya dia takde masalah, tengok orang muka sedih tak semestinya dia tak bahagia. jadi jangan lah sibuk ambik alih kerje tuhan, diri sendiri pun belum tahu jodoh atau ajal sampai dulu, jangan lah kecoh kecoh hal orang lain..

kau dah nak kahwin dan ade yang dah pun kahwin tu alhamdulillah, tapi tak semestinya kau dah masuk alam perkahwinan kau rase kau gong sangat sampai nak perli itu ini kat hamba yang kecil ni hahaha engko pun tak tahu tah jodoh kau sampai mana atau ajal bile sampai semua pun tak tahu kan, so lebih baik engko duduk diam diam istiqomah diri tu. aku kat sini cuma doakan jela yang baik baik semoga kau diberi hidayah dan tenang akal fikiran tu sikit supaya lapang dan jugak dimurahkan rezeki aminn lah ye. bye bye